سه‌شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۳ |۲۱ صفر ۱۴۴۶ | Aug 27, 2024
سیدزاده

حوزه / یک تهیه‌کننده گفت: راهپیمایی اربعین موجی ۲۰ میلیونی است که تصویرگری آن نیازی به اغراق ندارد، چون واقعیت اربعین به اندازه‌ای عظیم است که نیازی به بزرگنمایی ندارد.

سید امیر سیدزاده تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرگزاری حوزه اظهار کرد: راهپیمایی اربعین یک موج ۲۰ میلیون نفری است که می‌تواند دنیا را تحت تاثیر خود قرار دهد به شرطی‌که روایتی که از آن صورت می‌گیرد به دور از اغراق بوده و تنها بر واقعیت تکیه داشته باشد.

وی با بیان اینکه مستند محل مناسبی برای پرداختن به راهپیمایی اربعین است، بیان کرد: بهترین مسیر برای پرداختن به راهپیمایی اربعین در تولیدات نمایشی سینمای مستند است البته سینمای داستانی و سریال‌های تلویزیونی نیز قادرند در این رابطه ایفاگر نقش باشند اما کارکردی که مستند دارد قابل قیاس با دیگر ژانرهای سینما نیست چرا که در سینمای مستند این واقعیت است که محور قرار می‌گیرد.

سیدزاده اظهار کرد: برای اینکه یک مستند بتواند نگاه درستی به راهپیمایی اربعین داشته باشد سه شرط لازم است، ابتدا اینکه کارگردان اثر باید به مضمون باور قلبی داشته باشد. کار بدون باور، مطمئناً مستند تاثیرگذاری نخواهد شد. نکته دوم اینکه در اثر مربوطه باید اغراق و غلو صورت نگیرد چون واقعیت اربعین به اندازه‌ای عظیم است که نیازی به بزرگنمایی ندارد.

این سینماگر ادامه داد: شرط سوم به بحث امکانات مربوط می‌شود. فیلمی که می‌خواهد اربعین را مورد توجه قرار دهد باید امکانات لازم داشته باشد. یک کار دم دستی جوابگوی این معنای عظیم نیست، برای مثال اینکه تصور کنیم تنها با تصویرگری راهپیمایی زائران توانسته‌ایم کاری جریان ساز تولید کنیم صحیح نیست. باید در فیلم مربوطه فلسفه عاشورا نیز مورد توجه قرار گیرد.

تهیه کننده سریال «پیامک از دیار باقی» بیان کرد: مستند عاشورایی حتماً باید مسائل و دغدغه‌های روز جامعه را در خود جا داده باشد؛ فیلمی که در آن مشکلات و دغدغه‌های مردم وجود نداشته باشد نخواهد توانست با مخاطب ارتباط برقرار کند. نکته بعد اینکه تولیداتی که در آن عاشورا محور است ‌ انتظار می‌رود در تمامی گونه‌های سینمایی یا مستند مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه مستند عاشورایی باید کارکرد آموزشی نیز داشته باشد، گفت: شاید در کارهای نمایشی صرفاً سرگرمی محور باشد اما مستندی که قرار است به عاشورا و راهپیمایی اربعین نظر کند حتماً باید در خود نکات اخلاقی نیز داشته باشد تا بتواند به مخاطب درس زندگی دهد. این سخن به معنای شعار دادن نیست بلکه پرداختن به مسائل روز با تکیه بر واقعیت جامعه است.

سیدزاده در پایان با بیان اینکه مسئولان همراهی لازم را برای تولیداتی با محوریت عاشورا و اربعین انجام نمی‌دهند، اعلام کرد: در ظاهر از طرف مدیران فرهنگی و هنری شاهد شعارهای بسیاری در جهت حمایت از تولیدات عاشورایی هستیم، اما تجربه ثابت کرده این سخنان تنها در حد حرف باقی مانده و کمتر نشانی از واقعیت در خود دارد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha